tisdag 22 januari 2008

Om ni gillar att läsa om landsbygd och eller traktorer

Här är ett par boktips från mig för alla som gillar bönder (hehe).

Rapsbaggarna av Karin Brunk Holmqvist som är en lite långsam bok om den skånska landsbygden (och två ungkarlar av modell "äldre bröder som bor tillsammans"). Jag läste en recension som tyckte att boken var alleles för stereotyp och småtrevligt långsam för att vara realistisk eller intressant men jag tyckte att den var lite smårolig och ... trevlig faktiskt. Det beror på vad man är ute efter antar jag.


Ett till tips: En kort berättelse om traktorer på ukrainska" Den utspelar sig visserligen inte på landsbygden men bönder spelar en viss roll i den - liksom förstås traktorer (ukrainska traktorer mest men även tidiga John Deere finns med - for all you tractor lovers out there...). Den handlar om "nya" brittiska "undersåtar" och dysfuktionella familjer och den är rolig (tycker jag). Pappan i familjen vill gifta sig med en trettioårig ukrainska och det vore väl inte så hemskt om inte det var så att pappan i det här fallet är 80 bast. Döttrarna ... (sen får du läsa mer själv..)

Vi ses snart!

Inga kommentarer: