söndag 20 januari 2008

Märklig dröm

Kära bokvänner. Ni må tro att jag är förväntansfull inför nästa bokträff eftersom jag har drömt om den hela natten. Visserligen var det en riktigt jobbig dröm och en kille hade smygit sig in som deltagare. Nedan följer en kortare redogörelse av drömmen:

Klockan närmade sig 17.00 och hemma hos mig (eller åtminstone dit jag hade bjudit er) rådde ett litet kaos. Det var lite småstökigt och en del disk stod på diskbänken. Jag hade inte handlat maten som jag skulle bjuda på och helt plötsligt stegade min mamma och pappa in och tyckte att jag minsann att vi skulle ha träffen där jag faktiskt bodde och inte hos dem dit jag tydligen bjudit er. Som en räddande ängel kommer Elinor och vi småspringer till Kvantum för att handla. På Kvantum var det sig inte likt och hur vi kom hem med matvaror vet jag inte.

Istället för att gå hem till min mamma och pappa så for Elinor och jag till den lägenhet där jag faktiskt bodde. Där var det ännu mera disk och ännu stökigare. Elinor var helt plötsligt försvunnen, men John och pudelsnudel-Milla dök i alla fall upp. Klockan var över 18.00 och jag hade döbråttom. Helt plötsligt var även John borta och Milla gnällde och ville gå ut. Jag städade snabbt och snabbrastade Milla.

Prick på slaget 18.30 plingar det på dörren och jag hade inte ens packat upp alla matvaror ut kassarna. Killen kom först och han var lite sur på mig eftersom han först farit till adressen jag bjudit in er till och blivit hänvisad till Klubbgärdet (där vi bodde). Han steg in och jag ursäktade mig och sprang till köket när jag såg hur jag såg ut. Oduschad, klädd i mjukisbyxor och allmänt hängig. Nästa person som plingade på var Jenny, som skred in i ett svart ursnyggt fodras. Håret var uppsatt i en sagolik frisyr och make upen var klockren. Jag ursäktade mig för henne också och så kom ni sen alla en efter en - även Elinor som försvunnit tidigare. Ni satte er för att prata om boken och jag försökte åtminstone svänga ihop någor hjälpligt att äta. Vi började med efterrätten eftersom den var det enda som var färdigt.

Jag försökte förklara mig och Anna B försäkrade mig om att det hade varit ok att ställa in. Man fick göra så om man kände att man var trött och sliten. För sent för min del, men jag lyckades laga all mat, även om det tog lite tid, så jag tror att ni blev mätta.

Detta var alltså den korta versionen, den korta orkar jag inte med och kommer heller knappt ihåg. Jag vaknade flera gånger under drömmens gång och hoppades att den skulle sluta, för den var rätt jobbig, men icke då. Den fortsatte och tog bara nya vändningen hela tiden.

Jag ska handla långt i förväg innan vi träffs. God morgon govänner :-)

2 kommentarer:

Elinor sa...

Jag lovar att inte försvinna :)

Annas resa sa...

Det låter som att du är stressad eller känner att du inte har kontrollen när du drömmer den här typen av drömmar (känner migen mig...).
Jag är glad att jag fick rollen av att vara den som försökte tagga ner dig ;)
Hälsningar, Dr Drömtydaren